Nieuws

Klimaattop Noord-Nederland maakt meters

In de ruwe ambiance van de Oude Suikerfabriek zijn op 31 oktober tijdens de tweede Klimaattop Noord-Nederland acht nieuwe afspraken -green deals- getekend. Ruim 1.300 deelnemers –ondernemers, wetenschappers, onderwijsinstellingen, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties- bezochten de top om kennis en ervaringen uit te wisselen. 

Op de tweede Klimaattop Noord-Nederland werden 8 nieuwe afspraken ondertekend. In 2017 waren het er 20. ‘Dat is de fase waar we in zitten, de doorlooptijd van plan naar project is nu sneller, ook omdat de partijen elkaar steeds beter en sneller weten te vinden. Bovendien worden er wekelijks nieuwe afspraken en projecten opgestart, de afspraken van vandaag zijn slechts een kleine weerslag van wat er momenteel gebeurt,’ aldus de provinciale bestuurders. De provincies Drenthe, Fryslân en Groningen zijn, met kennis- en netwerkorganisatie New Energy Coalition, de drijvende kracht achter het evenement.

Samsom via Groningen naar Brussel

Toen Diederik Samsom toezegde om de Klimaattop Noord-Nederland op 31 oktober te openen kon niemand weten dat hij de dag erna aan de slag zou gaan als kabinetschef voor Europees milieu- en klimaatbeleid. Een fraaie route: via Groningen naar Brussel.

‘Wat nu aan duurzame energie wordt opgewekt is nog niet eens voldoende om aan de stijgende vraag te voldoen. Willen we een duurzame samenleving dan is het de uitdaging om íedereen mee te nemen,’ aldus Samsom in zijn openingstoespraak. En met een oproep aan de regio: ‘Noord-Nederland geeft het goede voorbeeld: het heeft de handen ineen geslagen en is samen aan de slag. De waterstof-parel zouden we moeten laten doorgroeien naar de rest van Nederland. En over de grenzen heen durven kijken. Het Noorden heeft de juiste snaar geraakt maar moet die nog harder raken én opschalen.’

Afspraken

Begin 2020 komt er een test met een waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden. Met de proef willen de provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en Engie onderzoeken of waterstoftreinen een geschikte manier zijn om het treinvervoer in Groningen duurzamer te maken. (Meer informatie op de website van de provincie Groningen.)

Kunnen aangemeerde schepen waterstof in plaats van diesel gebruiken voor hun walstroom? Groningen Seaports, Port of Den Helder, Eekels Technology B.V., Nedstack Fuel Cell Technology, Bredenoord, New Energy Coalition, TNO en Recoy gaan het onderzoeken. (Meer informatie op de website van New Energy Coalition.)

Daarnaast gaat RWE restwarmte leveren aan mouterij Holland Malt in de Eemshaven, bouwen SkyNRG en Nouryon een fabriek voor groene kerosine voor verduurzaming van de luchtvaart en gaan Alliander en Holthausen het Friese Oosterwolde van waterstof voorzien.

Meer informatie op de website van Klimaattop Noord-Nederland en het Dagblad van het Noorden (met abonnement).